Het Canal du Midi is op zichzelf al indrukwekkend, maar mis de vele bouwwerken niet die er omheen liggen en u zullen verrassen!
De 9 sluizen van Fonseranes en de waterhelling
De 9 sluizen van Fonseranes, een must-see in Béziers Méditerranée en een echte plek om te leven, bieden een aangename en gevarieerde omgeving voor een wandeling in de buurt van de Canal du Midi. Met zijn 8 sluizen en 9 bassins biedt de site een bevoorrecht uitzicht op een titanische structuur! Pierre-Paul Riquet ligt aan de oorspong van de geboorte en de immersieive cinema begeleidt u om meer te weten te komen over het leven en de fases van deze enorme werf.
De 9 sluizen van Fonseranes die vroeger werden gebruikt om de doorvaart van handelsschepen te vergemakkelijken, vormen nu een echte toeristische trekpleister waar veel bezoekers het Canal du Midi en de omgeving komen ontdekken. Bezoek van Canal du Midi.
Een ideale plek om te genieten van activiteiten die geschikt zijn voor alle leeftijden en smaken, vergeet niet hier te stoppen als u komt. Tussen cruises, fietsen of wandelen, en door het VVV-kantoor voorgestelde activieiten, gaat u zich niet vervelen!
Net achter de sloten ziet u een merkwaardig apparaat, een overblijfsel van een project uit het verleden… de waterhelling! Dit project, dat nu is afgebroken, was bedoeld om de breedste binnenschepen door te laten en om boten van het ene naar het andere punt te brengen dankzij een machine op wielen.
De Pont-Canal (kanaalbrug)
Onderaan de heuvel van Fonséranes stuit het Canal du Midi op de rivier Orb. De boten moesten hier overheen om naar de andere kant van het kanaal te gaan. Maar in natte tijden zwol de rivier aan tot een woeste stroom, waardoor er bij de oversteek al meerdere schepen vergingen. Het deel van het kanaal naar de Orb ging dicht, en er werd een ‘kanaalbrug’ over de Orb aangelegd. De opening hiervan vond plaats in 1858.
In Fonseranes kwam het te laat: het commerciële verkeer was op sterven na dood. De waterhelling werd kort na de voltooiing van de werken 20 jaar geleden verlaten.
Brug van Caylus (Cers)
Het is het laatste kunstwerk aan het Canal du Midi in het gebied Béziers Méditerranée. Het is een “Riquet-brug”, wat betekent dat hij tegelijk met het kanaal is gebouwd. De brug werd echter in de jaren 1970 verhoogd om het varen met grote schepen (de Freycinet-bakken) mogelijk te maken.
De Malpas-tunnel (Nissan-lez-Ensérune)
De doorbraak van Malpas (‘slechte stap’), die in slechts één jaar werd voltooid, is een van de technische hoogstandjes van Paul Riquet en het symbool van zijn koppigheid. Aan de voet van de Ensérune-heuvel boorde hij een 173 m lange, 8,5 m hoge en 6 m brede riviertunnel door brokkelig gesteente, waarbij een lange omleiding werd vermeden. Riquet bouwde de tunnel ondanks het veto van Colbert.